Kyssen...................

Kyssen

Jag kysser dig och ledsnar ej,
och skall jag nån'sin ledsna? Nej!
Nu, goda flicka, svara mig,
vad sällhet kyssen skänker dig!

Du älskar den så väl som jag:
nu säg, vad utgör dess behag?
Jag frågar nu, jag frågte nyss
och får till svar blott kyss på kyss.

Om i min läpp man honung gömt,
du kysste den ej mera ömt;
om galla vore stänkt därpå,
du kysste lika ömt ändå.

Se till, vad förebär du väl,
om någon frågar efter skäl,
om någon oblygt kommer nu
och frågar: Varför kysses du?

Och folket dömer strängt, min vän,
vad skall det säga då om den,
som annat ej än kyssa gör
och själv ej en gång vet varför?

För min del jag ej hittat på,
vad gott i kyssen finnas må;
men jag vill dö, om jag en stund
skall stängas från din purpurmun.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0